E-NOVEL: Kan Kutunggu Kau Kembali Bab 2

E-NOVEL: Kan Kutunggu Kau Kembali

Hai semua peminat novel. Terima kasih kerana berminat dengan karya saya dan masih mengikuti e-novel Kan Kutunggu Kau Kembali. Kepada yang masih baru di blog ini, anda boleh klik E-Karya untuk baca karya-karya yang lain.

Jangan buang masa lagi. Marilah baca bab 2 untuk e-novel ini. Selamat membaca.


Apabila Aqil melangkah masuk ke KFC, kelihatan Eshal sibuk melihat sesuatu di telefon pintarnya. Dia merasakan bahawa Eshal kelihatan sangat cantik dan ayu dengan baju kurung berwarna merah jambu itu. Eh, apa yang aku mengarut ni, desis Aqil sambil melangkah ke arah Eshal.

Eshal yang melihat Aqil menuju ke arahnya, terus meletakkan telefonnya.

“Qil, kau ni ambil duit kat ATM ataupun kau pergi cetak duit? Kenapa lambat sangat? Kau melencong ke lain kan?” bertalu-talu soalan diajukan kepada Aqil.

“Aku terserempak dengan kawan tadi sebab itu lambat sikit. Kau nak makan apa? Snack Plate atau nak cuba menu baru?” tanya Aqil.

“Kau memang tahu kan apa yang aku nak. Hari ni aku nak makan Snack Plate. Tak feeling kalau cuba menu baru bila nak cepat balik office. Kau teman aku makan menu baru tu hari lain. Lagipun aku nak buat review di blog, jadi kena betul-betul rasa menu baru tu sedap ke tidak. Terima kasih ya, Qil sebab tolong beli dan tolong bayarkan.”

Aqil hanya menggelengkan kepala apabila mendengar permintaan Eshal. Nampaknya dia harus makan KFC lagi hujung minggu ini. Namun, apabila memikirkan dia tidak ada banyak masa lagi di Malaysia, akan diturutkan apa jua kehendak Eshal.

“Sama-sama, Shal. Nanti bila dapat gaji, kau pula belanja aku. Tapi aku tak nak KFC. Aku nak yang lagi mahal,” minta Aqil.

“Baiklah, sahabatku Aqil Rayyan. Aku tak kisahlah kau nak minta makanan apa bila dah dapat gaji. Nanti kita bincang tentang tu. Masalahnya sekarang aku dah lapar. Bila kau nak pergi beli makanan?” tanya Eshal. Dia geram dengan Aqil yang masih berdiri di situ dan belum membeli makanan.

“Ya, aku nak pergi beli ni. Kau ni kalau bab makan mesti tak boleh sabar. Ayam KFC tu tak  lari pun. Ada je kat sini.” Aqil terus ke kaunter selepas ‘dihalau’ oleh Eshal. Jika dia terus berada di situ, pasti Eshal akan mengamuk nanti. Maklumlah, orang yang lapar ni emosinya tak stabil.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Sinar kebahagiaan jelas terpancar di wajah Eshal ketika Aqil sampai dengan membawa makanan kegemarannya. Tidak sabar rasanya untuk dia merasai ayam goreng KFC itu. Baru sahaja dia ingin menyuap ayam itu ke mulutnya, Aqil bersuara.

“Dah baca doa makan ke belum?”

Sejurus selapas itu, dia membaca doa makan dan terus menikmati ayam KFC tersebut. Salah satu perkara yang Eshal suka tentang Aqil adalah sikapnya yang suka mengingatkan Eshal dan tidak pernah sesekali mengambil kesempatan terhadapnya.

“Shal, macam mana event untuk pembukaan kafe Vivian hari tu? Aku dengar cerita macam-macam makanan percuma disediakan.”

“Memang best. Rugi kau tak pergi. Aku dengan Rania memang kekenyangan sampai tak larat nak jalan. Vivian siap bagi makanan untuk bawa balik. Nanti kita pergi makan kat sana. Kau mesti suka tempat tu. Aku memang akan recommend kafe dia kepada sesiapa yang nak rasa makanan cina yang halal.”

Eshal, macam manalah aku nak duduk di UK tanpa kau, kata Aqil di dalam hati. Pasti dia akan merindui Eshal terutamanya apabila teringatkan wajah ceria Eshal apabila mendapat makanan. Gadis itu memang tidak dapat disahkan dengan makanan. Dia masih ingat lagi kenangan mereka di universiti. Eshal pasti mengajaknya untuk keluar makan jika dia berasa stres.

 “Ramai ke yang pergi majlis pembukaan kafe tu?”

“Ramai juga. Aunty Anne yang ada kat Singapura pun datang ke Malaysia untuk majlis tu. Memang meriah sangat. Aku ada jumpa Adib dan Jessica juga.”

“Biar betul kau jumpa dua orang tu? Dia orang macam mana? Dah okay ke?”

“Nampak macam okay. Kita orang semua duduk satu meja. Tapi macam awkward sikit. Dia orang dah tak bercakap macam dulu. Hanya cakap hai je. Untuk mengelakkan suasana jadi sunyi sepi, aku dengan Rania lah yang banyak bercerita. Takkan kau tak tahu mulut Rania tu macam mana. Suara dia tu memang tak perlukan mikrofon dah.” Eshal tergelak apabila teringatkan sikap Rania yang banyak cakap itu.

“Tak sangka persahabatan dia orang boleh jadi macam tu disebabkan satu peristiwa je. Aku harap sangat persahabatan kita takkan berakhir macam tu.”

“Dah tertulis persahabatan dia orang berakhir macam tu. Kita sebagai kawan, boleh bagi sokongan moral je. Kita tak ada hak untuk masuk campur lebih-lebih. Kau jangan risaulah. Aku akan berusaha sebaiknya untuk kekalkan persahabatan kita ni. Cuma satu je aku minta daripada kau. Jangan pernah menipu atau tikam belakang aku.”

Aqil terdiam apabila mendengar ayat Eshal yang terakhir. Mungkinkah Eshal akan meninggalkannya jika dia mendengar berita kepergian Aqil ke UK melalui orang lain? Masih adakah peluang kedua untuk Aqil jika hal itu terjadi?

“Kenapa kau tiba-tiba diam? Aku ada salah cakap ke?” Eshal hairan meilhat sahabatnya yang tiba-tiba diam.

“Kau tak ada salah cakap pun. Aku tengah tengok kau makan. Kau ni memang tak boleh dipisahkan dengan makanan. Shal, kalau kau nak pergi makan kat mana-mana, beritahu je aku. Selagi aku ada, aku akan bawa ke mana saja kau nak pergi,” ujar Aqil dengan nada sedih.

“Kenapa kau tiba-tiba buat ayat macam ni? Kau ada something nak beritahu aku ke? Tolong jangan cakap kau ada penyakit kronik dan umur kau tak panjang lagi.” Imaginasi Eshal memang agak berlebihan kadang-kadang akibat terlalu banyak menonton drama.

“Cuba kau doa yang baik-baik untuk aku. Aku tak ada apa-apa penyakit kronik pun. Aku cuma nak kau tahu yang aku akan selalu ada dengan kau sebab kau satu-satunya orang yang paling rapat dengan aku.”

“Qil, kau cuba nak propose aku ke sekarang ni? Hari ni kau memang nampak lain.”

“Shal, boleh tak berhenti cakap benda yang bukan-bukan? Cepat habiskan makanan. Nanti lambat pula kita sampai office. Aku ada meeting kat luar lepas ni, jadi memang tak balik ke office. Aku risaukan kau je. Nanti kau kena marah dengan Encik Azmi pula.”

“Mana boleh makan cepat-cepat. Berilah peluang untuk aku untuk menikmati ayam KFC ni. Bukan aku yang mula dulu. Kau yang tiba-tiba bersikap aneh hari ni. Aku macam biasa je. Jangan risau tentang Encik Azmi. Aku rasa masih sempat ni.”

Lain rasanya apabila orang belanja. Ini bukan pertama kali Aqil membayarkan makanan Eshal. Lelaki itu sering menawarkan dirinya atau lebih tepatnya memaksa Eshal membenarkan dia membayar makanan yang mereka makan. 

“Baiklah, aku bagi kau peluang untuk makan dengan tenang. Nikmatilah ayam KFC kau tu.

“Terima kasih kerana memahami. Sedapnya ayam KFC ni. Jangan lupa tahu, Qil.”

“Lupa apa? Aku tak faham,” kata Aqil dengan wajah kebingungan.

“Jangan lupa untuk teman aku cuba menu baru KFC nanti.”

“Ya, aku tak lupa.”
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Setelah tiba di pejabat, Eshal terus menghidupkan komputernya kerana dia perlu menyiapkan pelan pemasaran yang harus dibentangkan pada keesokkan harinya. Sebenarnya dia sudah menyiapkan draf pada minggu lalu tetapi ada beberapa perubahan yang harus dibuat kerana bosnya kurang berpuas hati dengan kos yang dia letakkan.

Pada masa yang sama, dia asyik memikirkan sikap Aqil yang agak pelik. Tidak pernah Aqil bersikap sebegitu sebelum ini.  Dia tertanya-tanya apakah yang membelenggu fikiran Aqil sebenarnya.

Takkanlah Aqil ada masalah yang serius? Tapi dia tak pernah cerita apa-apa dengan aku. Tak boleh jadi ni. Macam tak tenang pula nak buat kerja. Aku kena siasat sebab Aqil tiba-tiba jadi pelik. Kalau nak kata dia suka aku, macam tak logik pula. Aku dah kenal dia selama 12 tahun tapi tak pernah pula bercakap soal hati dan perasaan. Adakah apa yang berlaku pada Adib dan Jessica akan terjadi pada aku dan Aqil suatu hari nanti? Minta dijauhkanlah. Apa yang kau mengarut ni, Shal?

Ketika asyik memikirkan tentang Aqil, Eshal ternampak Encik Azmi yang baru pulang dari makan tengah hari. Nasib baik dia sudah menghidupkan komputernya. Jika tidak, pasti Encik Azmi beranggapan bahawa dia curi tulang.

Sudahlah, Shal. Baik kau fokus buat kerja sekarang. Kenapa kau nak kusutkan fikiran kau? Lebih baik kau sambung buat kerja sebelum Encik Azmi datang ke meja kau. Buatnya dia minta kau hantar pelan pemasaran tu secara tiba-tiba, memang habislah kau kalau kau tak siap lagi.
 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pada pukul 5 petang, kebanyakkan pekerja sudah ingin pulang ke rumah masing-masing. Eshal juga bersiap-sedia untuk pulang tetapi dia menunggu Aqil menghantar Whatsapp kepadanya terlebih dahulu. Sudah menjadi kebiasaan untuk mereka berjalan ke tempat letak kereta bersama-sama.

Setelah menunggu selama 20 minit, Eshal mengambil keputusan untuk menghantar Whatsapp kepada Aqil.

Qil, kau kat mana? Aku dah habis kerja dan ada kat lobi sekarang ni.-Eshal BFF
Aku baru nak turun. Ada discussion dengan Datuk Azlan tadi. Kau tunggu jap.-Aqil BFF

Eshal berasa lega apabila melihat Aqil yang baru keluar daripada lif.

Sorry, Shal. Mesti dah lama kau tunggu aku.”

“Adalah dalam 30 minit macam tu. Tapi tak apa lah, bukannya selalu aku tunggu kau sebab selalunya kau yang tunggu aku. Apa yang kau bincang dengan Datuk Azlan?”

“Mana boleh beritahu kau tentang apa sebab confidential,” jawab Aqil.

Eshal yang mendengar jawapan Aqil terus bergegas ke keretanya. Geram pula dengan Aqil yang ingin berahsia dengannya. Aqil yang tidak mengerti dengan tindakan Eshal terus mengejarnya.
*Saya sangat hargai jika anda meninggalkan komen yang positif dan membina. Ada tak yang nak tahu lebih lanjut tentang kisah Adib dan Jessica? Kalau ada apa-apa cadangan, boleh tinggalkan di ruangan komen. 

Comments

Post a Comment