E-NOVEL: Kan Kutunggu Kau Kembali Bab 3

Hari ini saya kembali dengan bab 3 bagi e-novel Kan Kutunggu Kau Kembali dan book cover untuk e-novel tersebut. Bagi yang tertunggu-tunggu sambungannya, dipersilakan untuk membacanya. Kepada yang baru di blog ini, anda harus membaca bab-bab sebelumnya (klik sini untuk baca). Sebelum baca e-novel tersebut, mari lihat covernya terlebih dahulu.

E-NOVEL: Kan Kutunggu Kau Kembali

Pada malam itu, Aqil tidak dapat tidur apabila memikirkan bagaimana dia ingin memberitahu Eshal bahawa dia dinaikkan pangkat dan harus bertugas di luar negara. Dia risau dengan reaksi yang akan diberikan oleh Eshal. Dia mencapai telefon pintarnya yang berada di atas meja berhampiran katilnya lalu melihat gambar mereka ketika sambutan hari lahirnya dua bulan yang lalu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aqil agak sibuk memandangkan ada client dari Jepun datang membuat lawatan. Memandangkan dia belajar bahasa Jepun di universiti dan boleh bertutur dalam bahasa tersebut, dia ditugaskan untuk melayan client itu. Jadualnya memang agak padat sehingga sudah beberapa hari dia tidak bertemu Eshal kerana banyak mesyuarat yang harus dihadiri. Waktu makannya juga tidak menentu. Selalunya dia yang menasihati Eshal supaya makan mengikut waktu tetapi sekarang ini dia pula yang bertindak sebaliknya. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eshal yang sedang menikmati makan tengah hari memikirkan tentang Aqil. Dia berasa rindu untuk melepak dengan Aqil. Bosannya apabila tiada Aqil. Rasa tak lengkap hari-hari aku. Apalah yang dia sedang buat sekarang ni? Dia ingat tak hari ni lahir lahir dia sebenarnya?

“Cukup-cukuplah teringatkan Aqil tu, Eshal,” tegur Rania. Dia dapat melihat yang Eshal agak kebosanan apabila tidak dapat berjumpa rakan baiknya itu. Jika tidak, pasti ada saja cerita tentang Aqil yang dikongsikan dengan Rania ketika mereka keluar makan.

“Aku tengah fikirkan tentang sambutan birthday Aqil. Dia sibuk sangat sampai lupa hari ni hari lahir dia. Aku ingatkan nak ajak dia keluar untuk celebrate,” jawab Eshal.

“Dia kan pekerja kesayangan bos memanglah selalu dapat kepercayaan untuk handle client yang penting untuk syarikat. Oh, hari ni hari lahir dia. Apa kata kita buat prank pada Aqil? Aku boleh minta tolong budak-budak office.”

“Nak prank apa? Aku tak pandai bab-bab macam ni.”

Setelah mendengar cadangan Rania, Eshal bersetuju. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pada pukul 8 malam, barulah Aqil dapat pulang ke rumah. Ketika mengemas meja kerjanya, dia teringat tentang Eshal. Lama rasanya tak keluar dengan Eshal. Mesti dia merajuk sebab aku tak ada masa untuk dia dua tiga hari ni. Nak ajak dia keluarlah, kata Aqil di dalam hati.

Aqil mengambil kunci kereta, telefon pintarnya dan beberapa dokumen yang perlu dibawa pulang. Setelah menutup lampu dan mengunci pintu pejabatnya, dia berjalan menuju ke lif untuk turun ke lobi.

Sementara menunggu lif untuk sampai ke lobi, Aqil memeriksa telefon pintarnya untuk melihat jika ada sebarang mesej baru. Apabila pintu lif terbuka, Aqil ternampak kelibat seseorang. Dia tidak pasti siapakah orang itu kerana orang itu sudah pergi ke lorong yang lebih tersorok di mana terdapat tangga kecemasan.

Siapa pula yang datang pejabat malam-malam ni? Kalau staf kat pejabat ni, kenapa dia tak gunakan lif untuk naik ke atas? Mungkin pengawal keselamatan yang sedang buat rondaan. Fikir positif sajalah, Aqil.

Aqil meruskan langkahnya ke tempat parkir kereta. Dia tidak mahu membazir masa kerana dia bercadang untuk mengajak Eshal keluar. Dia tersenyum dan menegur Faizal yang merupakan pengawal keselamatan di tempat kerjanya.

“Hai, Faizal. Bertugas seorang sahaja ke malam ni?” tanya Aqil.

“Eh, abang. Taklah, ada pengawal lain juga yang bertugas malam ni. Tapi saya ditugaskan untuk meronda di kawasan parkir kereta ni. Lambat abang balik hari ni. Biasanya pukul 5 lebih dah balik,” kata Faisal.

“Bukan saja-saja nak balik lambat. Abang sibuk sikit dua tiga hari ni. Maklumlah ada client dari Jepun datang ke mari. Nak makan pun tak sempat,” jelas Aqil.

“Oh, macam tu ceritanya. Saya ada dengar juga tentang client dari Jepun tu. Okaylah, bang. Saya kena sambung buat rondaan. Nanti bos kata saya curi tulang pula.” Faisal meminta diri untuk menyambung tugasnya.

“Eh, jap. Abang ada sesuatu nak tanya. Ada orang yang datang pejabat ke? Tadi abang macam nampak ada orang guna tangga untuk naik ke tingkat atas.”

            Faisal cuba mengawal riak wajahnya dan menjawab pertanyaan Aqil dengan tenang.

            “Tak pastilah, bang. Saya baru saja mulakan rondaan. Mungkin ada yang tertinggal barang di pejabat ataupun abang salah nampak sebab abang keletihan sangat. Muka abang pun nampak macam kepenatan. Lebih baik abang balik berehat dulu. Esok pagi kena datang kerja semula.”

            “Baiklah. Abang minta diri dulu.” Aqil terus berjalan menuju ke kereta.

             Faisal terus bercakap dengan seseorang menggunakan walkie talkie setelah Aqil beredar.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eshal sudah bersedia untuk memulakan rancangannya dengan beberapa rakan pejabat yang lain. Dia mengambil telefon pintarnya lalu mendail nombor Aqil.

“Hello, Qil. Tolong aku,” ujar Eshal sambil menangis.

Aqil yang cemas mendengar suara Eshal seperti sedang menangis terus bertanya lokasinya.

“Shal, kau kat mana? Apa dah jadi?”

“Aku kat tepi jalan sekarang ni. Gastrik aku tiba-tiba datang sampai aku tak boleh fokus untuk memandu. Mungkin sebab aku tak makan lagi. Aku takut Qil sebab tempat ni gelap dan sunyi. Lepas tu, aku nampak ada mat rempit melepak dekat area ni. Kau ingatkan jejantas yang kita lalu kalau nak pergi ke rumah aku? Aku ada kat situ, depan pondok bas. ” Bukan main lagi Eshal membuat cerita walaupun dia kata dia tidak pandai prank orang.

“Ok, aku pergi sekarang. Pastikan kau kunci pintu dan jangan buka kalau ada orang lain datang.” Aqil terus ke keretanya dan memandu ke tempat yang dinyatakan oleh Eshal. Dia sungguh risau akan keselamatan Eshal.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
“Semua bersedia sebab Aqil dah dalam perjalanan ke sini. Eshal akan tunggu dengan kita kat atas jejantas ni. Bila dia sampai, semua nyanyi lagu Happy Birthday dan Eshal akan bawa kek. Lepas tu, kita semua pura-pura nak balik rumah. Eshal akan bawa Aqil pergi ke restoran untuk kejutan yang seterusnya,” jelas Rania kepada semua yang berada di situ.

“Kau rasa boleh berjaya ke, Rania?” tanya Eshal.

“Aku yakin mesti berjaya. Kau tengoklah nanti. Kau mesti berterima kasih pada aku,” jawab Rania.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aqil berasa lega apabila melihat kereta Eshal di depan pondok bas itu. Dia segera keluar dan menuju ke kereta Eshal. Apabila melihat tiada orang di dalam kereta itu, dia berasa cemas lalu mengambil keputusan untuk menghubungi Eshal. Belum sempat dia berbuat demikian, dia terdengar orang menyanyikan lagu Happy Birthday.

Happy birthday to you”
“Happy birthday to you”
“Happy birthday to Aqil”
“Happy birthday to you”

Kelihatan Eshal berjalan menghampirinya sambil membawa kek. Barulah Aqil sedar yang dia sudah diprank. Sungguh dia tidak sangka bahawa Eshal akan membuat kejutan seperti ini.

“Shal, kau hutang explanation dengan aku,” kata Aqil dengan rasa geram.

“Nanti aku bayar hutang tu. Sekarang ni kau tiup lilin dulu.”

Selepas acara tiup lilin, Rania dan yang lain meminta izin untuk pulang ke rumah. Aqil mengucapkan terima kasih kepada mereka atas kejutan yang diberikan.

“Terima kasih semua untuk kejutan ni.”

“Sama-sama, Encik Aqil. Selamat hari lahir. ” kata mereka secara serentak.

“Aqil, kami balik dulu ya memandangkan acara tiup lilin pun dah tamat,” kata Rania.

Rania dan rakan sepejabat Eshal yang lain berlalu pulang, meninggalkan Aqil dan Eshal sahaja di situ.

“Qil, jom pergi makan sebelum balik rumah. Aku tak sempat makan lagi sebab sibuk buat preparation tadi. Aku dengar ada satu tempat makan best yang baru buka.”

“Boleh je. Aku follow kereta kau.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Setelah 15 minit memandu, Aqil dan Eshal sampai ke sebuah restoran. Mereka melangkah masuk dan memilih meja yang agak terselindung daripada orang ramai. Apabila mereka selesai order makanan, Aqil memulakan bicara.

“Shal, aku minta maaf sebab tak dapat luangkan masa dengan kau dua tiga hari ni. Aku memang betul-betul sibuk sampai nak makan pun tak sempat.”

“Tak apa. Aku faham. Aku ada something untuk kau. Terimalah hadiah yang tidak seberapa daripada aku,” kata Eshal sambil memberikan sebuah bag yang berisi hadiah.

“Terima kasih banyak-banyak, Shal. Kau lah satu-satunya orang yang akan sambut hari lahir aku setiap tahun. Pagi tadi, ibu ada hantar ucapan hari lahir kat aku. Tapi disebabkan terlalu sibuk aku tak sempat nak reply. Balik nantilah baru aku telefon ibu.”

“Ibu mesti faham yang kau sibuk. Kadang-kadang aku rasa kau tu anak ibu, bukan aku. Bila kau ikut aku balik kampung, mesti aku rasa macam terpinggir. Sayang sangat kat anak angkat dia ni. Nama pun lebih kurang je. Aqil dan Aqilah,”kata Eshal sambil ketawa.

Apabila makanan sampai, kedengaran lagu Happy Birthday dinyanyikan untuk Aqil. Aqil betul-betul terkejut dan tidak menyangka akan ada kejutan untuk kali kedua. Dia berasa beruntung kerana mempunyai kawan baik seperti Eshal. 

Jadi, macam mana percubaan pertama saya untuk membuat book cover? Cantik ke tidak? Komen di bawah ya. Selamat membaca semua.

*Terima kasih kerana sudi baca karya saya. Jika ada sebarang penambahbaikan yang boleh saya lakukan, sila nyatakan di ruangan komen. Agak-agaknya siapakah yang Aqil nampak tu sebenarnya? Boleh teka di ruangan komen. Nantikan juga bab seterusnya untuk kenal dengan keluarga Eshal. 





Comments

Post a Comment