Resepi Bebola Daging Masak Kicap

Hai semua. Macam dah lama saya tak kongsikan resepi masak kicap kan. Jadi, hari ini saya ingin kongsikan resepi bebola daging masak kicap.

Sekali-sekala tukar selera. Selalunya saya masak sup bebola daging. Bebola daging pula saya gunakan yang ada di pasaran saja. Kalau anda rajin, bolehlah buat bebola daging homemade

Untuk kicap manis pula, saya gunakan kicap Kipas Udang. Jom kita baca resepinya.

Bahan-bahan
Bebola daging
3 sudu bawang kisar (bawang merah, bawang putih & bawang besar)
Air-secukupnya
Air perahan lemon-secukupnya
Kicap manis-secukupnya
Kicap pekat-secukupnya
Cuka-secukupnya
1 biji tomato-dipotong
Daun bawang-dipotong
Garam-secukupnya
Stok ayam-secukupnya
Minyak masak

Cara memasak
1. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan bawang kisar. 

2. Setelah bahan tumisan garing, masukkan bebola daging. Kacau dan biarkan seketika.

3. Masukkan air dan biarkan sehingga kuah mendidih.

4. Masukkan kicap pekat lalu kacau.

5.  Masukkan garam dan cuka. Kacau hingga sebati.

6. Masukkan tomato lalu kacau.

7. Masukkan kicap manis dan stok ayam. Kacau hingga sebati.

8. Masukkan daun bawang dan kacau seketika.

9. Tutup api dan hidangkan bebola daging yang sudah siap dimasak.

Bebola Daging Masak Kicap

Seperti yang anda lihat dalam gambar di atas, hasilnya nampak sedap. Ada kombinasi rasa masin, masam dan manis. Kalau anda suka pedas, boleh je tambahkan hirisan cili. 

Sesiapa yang anda resepi menarik untuk bebola daging dipersilakan untuk berkongsi di ruangan komen. 

Selamat memasak dan jumpa lagi.

*Versi video sudah saya kongsikan di YouTube The Wonderful Jannah sebelum ini.


Comments

Post a Comment