Resepi Nasi Goreng Cendawan Versi TWJ

Hai semua. Dalam entri kali ini saya ingin kongsikan resepi nasi goreng cendawan versi TWJ.

Pertama kali sebenarnya saya cuba masak resepi ni. Macam biasalah saya cuba-cuba je. Kalau nak tahu sama ada nasi goreng tu menjadi ke tidak, kenalah baca entri ni sampai habis.

Jom kita baca resepinya.

Bahan-bahan
Nasi putih-1 mangkuk
3 ulas bawang putih-diketuk
Cendawan shitake-dihiris
Lobak merah-dipotong dadu
Brokoli-dipotong
Ikan bilis
Serbuk lada hitam-secukupnya
Garam-secukupnya
Minyak masak

Hiasan
Tomato-dipotong

Cara-cara memasak
1. Panaskan minyak di dalam kuali. Goreng ikan bilis dan ketepikan.

2. Masukkan bawang putih. Tumis sehingga garing.

3. Masukkan cendawan shitake lalu tumis seketika.

4. Masukkan lobak merah.

5. Setelah tekstur lobak merah agak lembut, masukkan brokoli dan kacau.

6. Masukkan nasi. Kacau seketika.

7. Masukkan serbuk lada hitam dan garam dan kacau hingga sebati.

8. Tutup api dan hidangkan nasi goreng cendawan bersama tomato dan ikan bilis.

Nasi Goreng Cendawan Versi TWJ

Nampak menyelerakan nasi goreng tu walaupun pertama kali cuba masak resepi ni. Tapi bagi orang yang tak suka dengan bau cendawan shitake, nasi goreng ni mungkin tidak sesuai dengan anda. 

Saya tak ada masalah pun dengan cendawan shitake sebab saya memang suka cendawan ni. Nanti mungkin saya cuba masak nasi goreng dengan cendawan tiram pula. 

Anda pula bagaimana? Suka ataupun tidak dengan cendawan shitake?

Selamat memasak.

Comments

  1. Sedapnya...macam tau- tau je akak tgh craving nasi goreng cendawan...cumanya teringin yang di kedai tomyam hehehehe...

    ReplyDelete
  2. Wah.. menarik.. guna cendawan shitake eh..

    ReplyDelete
  3. sedap ni jannah,, akak pun brunch dgn nasi goreng tadi tapi guna sosej+telur+fishball je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap kan nasi goreng terutamanya kalau makan masa nasi masih panas.

      Delete
  4. alahai sedapnya tq jannah share resepi

    ReplyDelete

Post a Comment